Na rynku można spotkać różne typy bagażników rowerowych. Obecnie najbardziej popularne są bagażniki dachowe i bagażniki mocowane do haka holowniczego lub tylnej pokrywy bagażnika. Jako, że od ponad 12 lat jestem użytkownikiem bagażnika dachowego firmy Thule, postaram się przedstawić rzetelną ocenę tego systemu do transportu rowerów.
Użytkowany przeze mnie system transportu dachowego rowerów składa się z następujących elementów:
1. Belki aluminiowe 108 cm THULE 860 (w komplecie 2 szt.)
2. Stopy do belek aluminiowych, zamykane na klucz THULE 755 (w komplecie 4 szt.)
3. Uchwyty rowerowe THULE 591 – posiadane 3 szt.
Ponad 12-letnie użytkowanie w/w systemu (2021 r) pozwoliło mi na rzetelne według mnie wskazanie zalet i wad tego systemu transportu rowerów.
Przedstawiam je poniżej:
Zalety:
1. Szybkie i wygodne umieszczenie roweru w uchwycie (szczególnie przy niższych samochodach i skrajnych uchwytach).
2. Bardzo wygodne mocowanie roweru (koła na opaski zaciskowe, rama na specjalny uchwyt, dociskany specjalnym pokrętłem)
3. Zabezpieczenie uchwytu przed poluzowaniem się poprzez zamknięcie na kluczyk (chroni to również przed kradzieżą roweru)
4. Łatwość umycia uchwytów (w myjni samochodowej). Belki są aluminiowe, więc nie korodują. Także zamki są odpowiednio zabezpieczone przed przedostaniem się wilgoci. To również powoduje, że uchwyty nie muszą być demontowane na okres jesienno-zimowy. Osobiście wożę je przez cały rok.
5. W przypadku uszkodzenia któregoś z elementów, firma Thule oferuje również części zamienne i akcesoria do w/w systemu.
6. Bardzo wysoka jakość wykonanych elementów
Wady:
1. Niezbyt wygodne umieszczanie roweru w środkowym uchwycie (zlokalizowanym w okolicy środka dachu).
2. Brak możliwości transportu wszystkich typów rowerów (np. rowerów miejskich o mocno wygiętej ramie)
3. Podczas jazdy po nierównościach, umieszczone w uchwytach rowery, mocno „kołyszą” się na boki. W celu uniknięcia kołysania, wszystkie rowery spinam ze sobą dodatkową linką np. 10 mm, którą mocuję do relingów po obu stronach pojazdu. Pomimo, że jest to trochę pracochłonne, skutecznie chroni rowery przed nadmiernym kołysaniem.
4. Przewożone na dachu samochodu rowery powodują zwiększone opory powietrza, co wpływa na większe zużycie paliwa
5. Niezbyt niska cena systemu (ponad 6 lat temu zapłaciłem za wszystkie wymienione elementy około 1500 PLn) . Jednakże jakość wykonanych elementów jest bardzo wysoka, kilkuletnie (częste użytkowanie) nie spowodowało jakichkolwiek uszkodzeń.
Poniżej kilka zdjęć posiadanego systemu do przewożenia rowerów: